In de OCMW-raad van 15 november 2018 werden de nieuwe voorwaarden voor het bekomen van de sociale premies goedgekeurd. Aan de basis voor de nieuwe criteria ligt het terugdringen van de kinderarmoede,
een doelstelling waar CD&V ,als gezinspartij, ten volle wil op inzetten.

Brigitte Monbaliu (Fractievoorzitter OCMW): “Eén van die zaken is het verhogen van het aantal schoolcheques. Wij zijn al vele jaren vragende partij, en dit werd ook zo voorzien in ons verkiezingsprogramma. Daarnaast werd de vrijetijdstoelage verdubbeld en is er een premie voorzien voor water, gas en elektriciteit.”

Met de verlaging van het kadastraal inkomen, van het totaal jaarlijks bruto belastbaar inkomen en de nieuwe domiciliëringsvoorwaarde zullen heel wat inwoners recht maken op het bekomen van één of andere sociale premie.

“Ter zitting werden nog enkele amendementen toegevoegd maar een minpunt voor onze partij was en blijft de afschaffing van de gratis huisvuilzakken voor gezinnen en alleenstaanden met een beperkt inkomen. We kregen hiervoor onvoldoende steun om dit te behouden, wat wij ten zeerste betreuren. We hopen dat dit het sluikstorten niet in de hand zal werken”,… aldus nog Brigitte Monbaliu.