Eind februari 2018 keurde de provincieraad de voorlopige vaststelling van het provinciaal ruimtelijk uitvoeringsplan (PRUP) ‘De Sol’ in Blankenberge goed.
Naast de bestaande recreatieve clusters ‘Floreal’, ‘Duinse Polders’ en het provinciedomein Zeebos met jeugdvoorzieningen werd er in het PRUP ruimte voorzien voor een democratische en ecologische 9-holes-golf. Om de aanleg van de golf te financieren zou de mogelijkheid worden voorzien om maximaal 430 wooneenheden te bouwen

Jurgen Content (SP.a): “Het golf-project is altijd al een natte droom van VLD geweest. Wij hebben destijds mee het dossier verdedigd omdat het politiek gekoppeld was aan de inplanting van het jeugdcentrum in het financiëngebouw. Gelet op de leegstand in de binnenstad was toen voorzien dat er maximaal 250 wooneenheden konden gebouwd worden. Dit was toen al zeer tegen de zin van de N-VA fractie. Een golf is voor ons verre van prioriteit. Aanpakken van de leegstand in de binnenstad is dat des te meer”

Toen VLD plots aankondigde dat men het aantal woningen ging optrekken naar 430 kwam er nog luider protest vanuit N-VA hoek, toen in coalitie met VLD, maar duidelijk niet op de hoogte gebracht.
Het toekomstig stadsbestuur vindt dat er vooral geïnvesteerd moet worden in de binnenstad om leegstand tegen te gaan. De groene open ruimtes die er nu nog zijn moeten niet aangesneden worden.

Tijdens het openbaar onderzoek voor het PRUP werd bezwaar ingediend door CD&V.

Sandy Buysschaert (CD&V): “Het was vooral de eenzijdigheid van het project dat ons tegen de borst stootte. Wij willen een meervoudige recreatieve invulling voor deze site. Een meerwaarde voor onze eigen inwoners is een must. Een kinderboerderij is een onderdeel van die meervoudige recreatieve invulling maar momenteel leggen we de ideeën samen om tot een mooi project te komen.”

Tijdens de komende gemeenteraadszitting wil de nieuwe coalitie duidelijk maken aan de Provincie en haar partners dat het provinciaal ruimtelijk uitvoeringsplan moet herbekeken worden en in zijn huidige vorm moet worden bijgestuurd.