Omdat de MUG-dienst eind maart stopgezet werd en de voorziene oplossing met een vervangende PIT en PIT+ dienst uitbleef zocht CD&V naar een aantal initiatieven om de kansen van mensen, getroffen door een medisch urgent probleem, te verhogen.

Sandy Buysschaert (Lijsttrekker CD&V2030): “Als oppositie nemen we steeds een constructieve houding aan en zoeken we mee naar oplossingen. Ook in deze problematiek zaten we niet stil en ontwikkelden een aantal voorstellen die we in de gemeenteraad van dinsdag 30 mei 2018 brachten. Eén van die voorstellen was het verhogen van de subsidie voor de MUG-helikopter. Het nut en het belang van deze MUG-dienst zagen we duidelijk de voorbije weken. Maar voor de moeilijke financiering van deze dienst mogen we ook niet doof en blind blijven. Ons pleidooi was dan ook om de bijdrage van Blankenberge die momenteel €1500 bedraagt naar boven op te trekken. Ons voorstel werd goedgekeurd met eenparigheid van stemmen. Hoeveel de verhoging zal bedragen zal afhangen van de meerderheid maar we pleiten ervoor om een aanzienlijke verhoging te voorzien.”

Kristel Jonckheere (kandidaat CD&V2030 en verpleegassistent): “Naast de verhoging van de subsidie voor de MUG-heli vroeg CD&V ook een analyse van de AED-toestellen op het grondgebied Blankenberge en een invulling van eventuele blinde vlekken door aankoop van extra toestellen. Daarnaast werd het voorstel gedaan om een aanwijsbord voor de AED-toestellen te ontwikkelen en om een opleidingen aan te bieden om te leren werken met een AED-toestel. Ook over deze voorstellen was er een positieve houding vanuit de meerderheid die meegaf dat er voor enkele ervan, zoals een analyse van de AED-toestellen op ons grondgebied, reeds opdracht was gegeven.”